• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65900
+
-

شمس تبریزی؛  گنجینه فرهنگی خوی

دومین جشنواره و پنجمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا مرداد امسال در خوی برگزار می‌شود

فرهنگی
شمس تبریزی؛  گنجینه فرهنگی خوی

مرداد امسال برای پنجمین بار همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی برگزار می‌شود و بهانه دیدن بارگاه شمس تبریزی به‌عنوان گنجینه‌ای عارفانه برای گردشگران داخلی و خارجی به وجود می‌آید که این امر سبب معرفی ظرفیت‌های خوی در سطح بین‌المللی می‌شود. 

به گزارش تسنیم، بسیاری از مردم شهر، برپایی این رویدادها را عامل توسعه فرهنگی می‌دانند و به گفته خودشان از هم‌اکنون آماده برپایی هرچه باشکوه‌تر این مراسم هستند. 


فرصتی برای تبلیغ ظرفیت‌های شهر 

یکی از کسبه محلی خوی این همایش را یک ظرفیت بالقوه برای توسعه فرهنگی و گردشگری شهرشان می‌داند و می‌گوید: این روزها مردم این شهرستان از پیر و جوان و کودک و بزرگ، اصناف و کسبه گرفته تا ادارات و نهادهای فرهنگی و اجتماعی آماده برگزاری همایش بین‌المللی شمس و مولانا هستند. 

 «احمد جوشن» وجود شخصیت‌های نامی در هر شهر و منطقه‌ را به عنوان یکی از شاخصه‌های اساسی در حوزه‌هایی همچون جذب توریست عنوان می‌کند و می‌افزاید: وجود آرامگاه شمس تبریزی ظرفیت بسزایی را در خوی به وجود آورده و این شهر را از فضای عرفانی مملو کرده است. 

هر سال گردشگران داخلی و خارجی برای شرکت در همایش بین‌المللی شمس و مولانا به خوی می‌آیند و جدای از این که منافع ورود گردشگران در همایش بین‌المللی شمس و مولانا به خوی، مربوط به عموم مردم است، همه از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. به گفته او این همایش فرصتی برای تبلیغ ظرفیت‌های مختلف شهر است و مردم شهر آماده پذیرایی از مهمانان این همایش هستیم. 


ضرورت برخورد مطلوب با گردشگری 

یک راننده تاکسی در خوی هم عنوان می‌کند: برگزاری این همایش به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیر بالقوه‌ای دارد و وجود بارگاه حضرت شمس در خوی یک گنجینه پربها برای توسعه فرهنگی و اقتصادی شهر است. 

«ناصر عثمانی» می‌افزاید‌: مردم خوی تمام تلاششان بر این است که برخورد مطلوب و صمیمانه‌ای با گردشگران داشته باشند تا آن‌ها احساس امنیت و راحتی کنند و تماشاگر فرهنگ اصیل ایرانی باشند که به مهمان‌نوازی مشهور هستند. 

عثمانی تاکید می‌کند: حضور گردشگران در شهر تبلیغ به حساب می‌آید و بر اساس میزان رضایت از شهروندان، اقدام به تبلیغ خوی در کشور خود می‌کنند و گردشگران بی‌شماری را برای سفر به خوی جذب می‌کنند. از سوی دیگر هتل‌داران، رانندگان تاکسی، کشاورزان و کارفرمایان صنایع ‌دستی از منافع حضور گردشگران در شهر بهره‌مند می‌شوند. 


فروش اجناس با قیمت نازل 

«رضا امیری» از فروشندگان خواربار شهر خوی هم با بیان این که لازم است به اصناف در قبال برخورد و نحوه معاشرت با گردشگران آموزش‌های لازم داده شود تا گردشگران از خریدهای صورت‌گرفته راضی باشند، می‌گوید: 25 سال است در این صنف فعالیت می‌کنم و همیشه در صورت مورد پسند نبودن اجناس فروخته‌شده از جانب مشتری، آن جنس را پس گرفته‌ام. این سیاست را در قبال گردشگران خارجی هم انجام داده‌ام و در فروش اجناس باکیفیت یا قیمت نازل به آن‌ها نهایت دقت را به کار برده‌ام.   

«آرمان محسنی» از مجاوران آرامگاه شمس در خوی هم می‌گوید: وجود آرامگاه شمس تبریزی در این شهر سبب افتخار است و این آرامگاه توان خارج کردن خوی از بن‌بست اقتصادی را دارد. این شهروند خویی با اشاره به دلایل جذب گردشگر می‌افزاید: تأمین امنیت، رعایت حقوق شهروندی و ارائه خدمات اقامتی و حمل و نقل آسان از نیازهای مبرم یک شهر گردشگری است که گردشگر را متقاعد به اقامت در آن شهر می‌کند و خوی از زیرساخت‌های کافی برای اسکان گردشگران برخوردار است. 


تصویب جشنواره ملی شمس در کشور 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی شمس و مولانا و پنجمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا از 20 تا 28 مرداد در خوی عنوان می‌کند:‌ جشنواره ملی شمس به عنوان یکی از 7 رویداد منتخب ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به تصویب رسیده است.   

«جلیل جباری» با اشاره به اهمیت رویداد جشنواره ملی شمس و مولانا در خوی بیان می‌کند: همراهی و همدلی مستمر مسئولان، هنرمندان و فرهیختگان و علاقه‌مندان و همچنین افزودن جشنواره ملی آیین‌ها و آواها و نماها در آرامگاه شمس تبریزی بدون شک شهرستان خوی را در سطح ملی و بین‌المللی زبان‌زد عام و خاص می‌کند.  

جباری با بیان این که این رویداد بزرگ فرهنگی و ملی با مشارکت صنوف، بخش‌های گردشگری استان و سایر دستگاه‌های متولی برگزار می‌شود، اظهار می‌کند: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آداب و رسوم، پاسداشت مفاخر عرفانی و فرهنگی ایران‌زمین (شمس تبریزی و مولوی)، تولید آثار فاخر هنری و علمی در حوزه شمس و مولانا و موضوع معرفت، اخلاق، ادب و عرفان اسلامی، ارج نهادن و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی‌اسلامی با تکیه بر آموزه‌های اخلاقی، دینی و عرفانی برگرفته از کلام شمس و مولانا، و رصد و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نهفته در حوزه شمس و مولاناست.


ظرفیت‌های گردشگری آرامگاه شمس

شمس تبریزی از مشاهیر برجسته عرفان است. بارگاه این عارف نامی در ایام سال خیل عاشقان عرفان اسلامی و ایرانی و حتی گردشگران خارجی بی‌شماری را به زیارت مزارش در شهرستان خوی می‌کشاند. شمس تبریزی قطب عارفان ایران اسلامی بنا بر نقلی در سال 582 هجری‌قمری در شهر تبریز دیده به جهان گشود تا جهان را ورای نگاه روزمره آدمیان ببیند. 

وی 60 سال بعد در ملاقاتی دلپذیر در قونیه تحولی حیرت‌‌آور در مولوی ایجاد کرد و از او که تا آن روز عارفی فقیه و واعظی مدرس بود، شوریده‌دلی ساخت. شمس تبریزی در سال 645 هجری‌قمری به خوی سفر کرد و تا زمان مرگش در همین شهر ماند و در همان‌جا مدفون شد و امروز آرامگاهش زیارتگاهی برای عارفان و مریدانش است. 

آرامگاه شمس تبریزی امروز از مکان‌های گردشگری و زیارتی خوی در آذربایجان غربی است و هر سال علاقه‌مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه در مراسمی بزرگداشت این صوفی و عارف را گرامی می‌دارند. 

مجموعه یادمان شمس تبریزی زمستان 97 با بودجه 15 میلیارد تومانی کلنگ‌زنی شد. برج شمس تبریزی روی مزاری منسوب به شمس تبریزی در دوره صفویان در شهر خوی ساخته شد و این بنا در محله امامزاده سیدبهلول در شمال غربی خوی واقع شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید